© Copyright Yoga Weert 2015 - Kanaalstraat 4 - 6001 SG  Weert - +31-6-51 631 444 -  info@yogaweert.nl

YOGA WEERT

Mysore Stijl

Traditioneel wordt Ashtanga Yoga beoefend in “Mysore Stijl”. In een dergelijke les doe je individueel en zelfstandig de houdingen in je eigen tempo. Dit is de meest oorspronkelijke manier om yoga te beoefenen.

Mysore stijl is de traditionele manier om Ashtanga Yoga te beoefenen. Bij een Mysore les is het eerste wat opvalt dat iedereen iets anders aan het doen is. Gevorderden en beginners kunnen naast elkaar hun eigen yoga-practice doen. Dat komt omdat iedereen stap voor stap de serie aangeleerd krijgt en zo op zijn/haar eigen manier kan groeien in de beoefening van yoga. Hoe meer ervaring iemand heeft en hoe meer het lichaam zich opent, hoe meer houdingen door de docent aan de serie worden toegevoegd. Zo werkt iedereen op zijn/haar eigen nivo en op zijn haar eigen tempo. Ook bij blessures of klachten kan zo vaak met wat aanpassingen toch Ashtanga Yoga beoefend worden.


Een ander kenmerk en zeer belangrijk element van een Mysore practice is STILTE. Er is geen muziek en doordat de docent de leerlingen niet door de houdingen heen praat, is alles wat je hoort de ademhaling van de deelnemers. Alle externe stimulansen vallen weg, waardoor je veel dieper in je eigen ademritme en in je eigen flow komt. Hierdoor ontstaat meer verstilling/rust de practice. De afhankelijkheid van een externe bron (de docent) om de volgorde aan te geven valt weg en daardoor ga je steeds meer op zoek naar je eigen innerlijk docent: je gevoel. Je leert je lichaam te respecteren en je practice aan te passen aan hoe jij je op dat moment voelt.


De docent is in de ruimte aanwezig om alles goed in de gaten te houden. Omdat de docent de groep niet hoeft te leiden, is het mogelijk om alle aandacht aan de deelnemers te geven en ze individueel te begeleiden daar waar nodig is. Daardoor zijn alle aanwijzingen heel indivudueel en kunnen dus veel meer gedetailleerd en verdiepend gegeven worden.


Voor wie?


Voor iedereen met enige Power Yoga of Power Yoga Easy Flow ervaring. Je dient bekend te zijn met de basisvaardigheden zoals de Ujjayi ademhaling en de bandha’s. Je begint met een korte reeks en de rest wordt stap voor stap aangeleerd zodat je uiteindelijk zelfstandig een (gedeelte van een) reeks houdingen uitvoert. Er zijn ook spiekbriefjes om je te helpen in het begin.


Interesse? Overleg met je vaste docent of je klaar bent voor deze les.


Wanneer?


Als lid kun je deelnemen aan een gratis 4-weekse Mysore Intro om te ervaren of het inderdaad bij je past. Neem contact per mail om te zien wanneer je zou kunnen starten. Deze intro’s vinden plaats tijdens de reguliere Mysore Stijl lesmomenten. In deze 4 weken kun je ook nog steeds je eigen vaste les blijven volgen.


Hoe?


Je gaat de zaal binnen en je sluit je matje aan in de rij. Je begint in je eigen tempo aan je evt. voorbereidende oefeningen en start dan met jouw (gedeelte van de) reeks yogahoudingen. De aanwezige docent helpt je waar nodig met de houdingen of met de volgorde. Je krijgt privé-begeleiding in een groepsles.